استعلام بانکی

خرید اینترنتی

استعلام بانکی

خرید اینترنتی

وام در بانکداری اسلامی

اگر بخواهیم بر پایه منابع فقهی و سیستم بانکداری اسلامی، بانک‌ها را تقسیم بندی کنیم این تقسیم بندی به دو صورت بانکداری ربوی و بانکداری بدون ربا انجام می‌شود. اعطای وام و تسهیلات بر اساس هر کدام از سیستم‌های بانکداری در چنین تقسیم بندی متفاوت است.
سیستم بانکداری بدون ربا در اعطای وام و تسهیلات با هدف حذف بهره راه اندازی شده است. در یک تقسیم بندی کلی این سیستم بانکداری به چهار نوع قرض الحسنه، قراردادهای مشارکتی، قراردادهای مبادله‌ای و سرمایه گذاری مستقیم دسته بندی شده است.
اعتبارسنجی روشی مرسوم و متداول در کشورهای غربی برای اعطای وام و تسهیلات به مشتریان است. شرکت اعتبارسنجی و یا شرکت های اعتبارسنجی و سایت اعتبار سنجی یا سامانه اعتبارسنجی معتبر و شناخته شده‌ای در آمریکا و کشورهای غربی فعالیت می‌کنند که در ایران هم رفته رفته شیوه اعطای وام و تسهیلات بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری با کمک این آژانس‌ها و سامانه‌های رواج بیشتری پیدا خواهد کرد.
برای مطالعه بیشتر بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

خدمات بانکداری الکترونیک

بسیاری یا تمامی بانک ها در حال حاضر خدمات الکترونیکی استفاده می کنند چون هم برای بانک هم برای مشتری راحت تر، کم هزینه تر و در دسترس تر است. یکی از مواردی که شاید خیلی راحت باشد استعلام بانکی است که دیگر نیازی به مراجعه به شعب ندارد. یکی دیگر از این خدمات اعتبارسنجی آنلاین میباشد به در کسری از ثانیه می توان طرفین معاملات را شناخت. از دیگر سو پرداخت قبوض یا دریافت وام از این روش بسیار راخت تر شده است.برای آشنایی با خدمات اعتبارسنجی آنلاین وارد شوید.

رفع سو اثر چک برگشتی طی زمان

اگر چک برگشتی از زمان آن بیشتر از سه سال گذشته باشد و روی آن شکایت نباشد رفع سوء اثر می شود.
چک برگشتی چکی است که در زمان مقرر پرداختش انجانم نشده و شخص در حساب بانکی خود مبلغ به آن اندازه نداشته است.
در چه صورت فرد می‌تواند چک صادر کننده را برگشت بزند. تا از این طریق حق و حقوق را از طریق اقامه طرح دعوی به مراجع قضایی را دریافت کند. یکی از راه‌های برگشت زدن چک این است که فرد صادر کننده موجودی کافی در حساب خود نداشته باشد تا بتواند در زمان تعیین شده چک را وصول کند. همچنین زمانی که اشتباه سهوی یا عمدی در زمان نوشتن چک مرتکب شده باشد یا اینکه از یک حساب مسدود شده چک را کشیده باشد.
برای دریافت اطلاعات کاملتر به منبع مراجعه نمایید.

اعتبار چک

چک معتبر یک سند کتبی است که به موجب آن فرد صادر کننده متعهد می‌شود در مدت زمان مشخصی مبلغ آن را تامین کند و فرد صاحب آن را وصول کند.
یکی از راه‌های اطمینان یافتن از اینکه فرد چک معتبر کشیده است، مراجعه به شرکت اعتبارسنجی و مشاهده اعتبار و رتبه بندی مالی و اعتباری آن شخص است.
چک ضمانت نوعی از چک است که فرد برای تضمین تعهد خود آن را صادر می‌کند که اگر خلف و قصور وعده کرد، فرد صاحب چک می‌تواند در دادگاه بابت قصور و خلف وعده شکایت کند.
چک برگشتی نوعی از چک است که فرد صادر کننده نتوانسته در مدت زمان مشخص شده حساب خود را پر کند و چک به اصطلاح برگشت خورده است.
استعلام چک برگشتی

خطر اعتبار در بانکداری

ریسک اعتباری عوامل و متغیرهایی است که بر فعالیت بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری برای دادن تسهیلات و وام تاثیر می‌گذارد.
برای تعیین سلامت مالی بانک‌ها در شرایط بحرانی، آزمون‌های استرس روی چند بخش اصلی مانند ریسک اعتباری، ریسک بازار و ریسک نقدینگی تمرکز دارند.
بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری که دارایی‌ها و سرمایه گذاری‌های خود را مدیریت می‌کنند، معمولا از آزمون استرس برای تعیین ریسک پرتفوی وام و تسهیلات از طریق استعلام معوقات بانکی و اعتبارسنجی مشتریان خود استفاده می‌کنند، سپس هرگونه راهکار لازم برای کاهش در برابر ضرر و زیان‌های احتمالی را تعیین می‌کنند.
مطالعه بیشتر